Alhamdulillah selesai photoshot+post processing+delivery. Thanks kepada yang sudi membantu dari peminjam kereta; hana, afizi dan nabihah, sehingga la kepada kawan-kawan yang banyak membantu; arif, dan adnin sepanjang sesi photoshot. Lokasi photoshot ni di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Tasik Kesuma, Beranang berhampiran dengan Kolej Profesional Mara dan yang paling 'famous' Bukit Broga.

Sebenarnya tak jangka dapat peluang untuk photoshot gambar pelajar sekolah menengah ni. Alhamdulillah rezeki dari Allah membuka peluang untuk mencari duit tambahan. Terima kasih kepada Puan Amalina Abdul Munim kerana memberi kepercayaan kepada saya untuk buat photoshot. Nak kata berpengalaman pun tidak mana yang dapat dari pembacaan otai2 dan praktikal alhamdulillah membantu sesi photoshot.

Nak diikutkan sebenarnya photoshot ni guna background library yang biasa orang ambil untuk para graduasi tapi malangnya set background takda dalam stok. Jadi setelah membuat hitung2 dapat idea untuk gunakan Nikkor 50mm f1.8D (prime lens) sebagai ganti supaya gambar yang diambil nanti background dia tak la nampak sharp sangat. Nak tau apa yang digunakan untuk photoshot ni:

-Nikon DSlr D90
-Nikkor 50mm f1.8D
-Nikon SB900 (with radio trigger)
-Yong Nuo 560 (with radio trigger)
-Softbox dengan 'Payung' (bukan payung hujan tapi kalau kecemasan boleh guna jugak la)
-2 light stand

AlHasil, macam gambar kat bawah ni..


One Response so far.

Leave a Reply